Myter och fakta

Sanningen om kreatin

sanning om kreatinÄven om du inte är en tyngdlyftare har du säkert hörts talas om kreatin, som är ett av de mest utforskade tillskott i historien.

Men vad är du sant och vad är myter? Här sammanfattar vi en del fakta och en del myter.

Kreatin liknar anabola steroider. 

Myth. Steroider härma testosteron och är förbjudna i OS och i annan professionell idrott. Däremot förbjuder den Internationella olympiska kommittén med flera stora kommiter inte kreatin.

Kreatin kan hjälpa dig att bygga muskelmassa utan att trycka på gym. 

Myth. Det visar en viss förbättring hos barn med muskeldystrofi, även om de inte tränar. Men den bästa effekten hos friska människor ses när kreatin kombineras med hård träning.

Kreatin orsakar gastrointestinala besvär. 

Sant, men det är sällsynt. Studier har visat att 5 till 7 procent av människor som använder kreatintillskott upplever antingen magvärk, diarré, eller båda. Läs mer om kreatin biverkningar.

Kreatin hjälper dig att springa 5000 meter snabbare.

Myt. Kreatin hjälper idrottare med mer snabba muskelfibrerna (används för att svinga ett basebollträ) mer än idrottare med mer långsam utnyttjande av explosiva muskler (som maratonlöpare).

Kreatin fungerar inte bra för alla. 

Sant. En viktig faktor med kreatin är att vissa människor har höga nivåer i muskeln naturligt. Människor som äter mycket kött och fisk är mindre benägna att svara än veganer, som har låga nivåer kreatin i sin kost. De flesta människor har cirka 50 procent snabba muskelfibrer (används för sprint och hopp) och 50 procent långsamma muskelfibrerna (för uthållighetsträning). Dessa människor svarar bra på kreatin. Men personer med 70 procent snabba och 30 procent långsamma muskelfibrerna kommer att se ännu mer resultat. Givetvis tvärsom för personer med mer långsamma muskelfibrer.

Kreatin gör att du ser mjukare. 

Sant. Det finns en anledning bodybuilders slutar använda kreatin en månad eller så innan en tävling. Kreatin gör så att musklerna innehåller mer vatten. Denna extra vatten kan öka volymen på musklerna, men det gör också dem ser mosig ut snarare än definerade. Ett tips: Ta det under hösten, vintern och våren för att bygga muskler. Sluta ta kreatin under sommaren att visa upp din strand kropp.

Kreatin användare kommer att förlora muskler när de slutar ta tillägget.

Myth. Dina muskler kan se mindre ut eftersom kreatin tillför vatten som i sin tur ger volym.När du har byggt muskler genom att lyfta tyngre än förut så kommer du behålla musklerna.

Du ska inte ta för mycket kreatin. 

Fakta. Du behöver inte ta mer än 20 gram per dag under första veckan och sedan 5-7 gram per dag i flera månader. Det finns inga belägg för att mer kreatin än så skulle göra dig starkare, så varför utsätta dig för okända risker?

 

Nog om myter gå till sidan FAQ för att läsa mer om kreatinfakta.

CLOSE
CLOSE