Dosering

Kreatin dosering

Det finns mängder med olika åsiker när det gäller kosttillskott och hur du ska dosera det, tyvärr är det inga undantag när det gäller kreatin dosering.

Den allmänna rekommenderade dosen av kreatin är 3-5 gram dagligen. Många som använder kreatin blandar det med andra kosttillskott som till exempel vassleprotein eller aminosyror. Att prova sig från till bästa dosering för just dig är att rekommendera, men börja hellre med för lite än för mycket kreatin.

Dagens kreatin dosering

Det finns inga studier som säger vilken som är den bästa tiden att ta kreatin. Jag fördrar att inta kreatinet i samband med träning, helst före. Andra vet jag tar det på morgonen för att inte glömma bort det sen. Åter igen får du testa dig fram vad du tycker är smidigast och ger bäst resultat för dig.

Blanda

kreatin doseringDu kan i princip blanda din dosering kreatin med vilken flyttande vätska som helst. Vill du få ut absolut maximalt så ska du blanda med varmt vatten då kreatin löser sig bättre i varmt vatten än kallt vatten. Även fruktjuice vet jag är populärt då smaken på kreatin inte är den godaste.

Vad du dock bör komma ihåg är att det inte är bra att förblanda din kreatin dosering, då kreatin som många andra näringsämnen blir ”urholkade” med tiden. Du får alltså bäst effekt om du blandar det när du ska dricka din kreatin dosering, och då även helst med varm dryck för att kreatinet ska lösas upp så bra som möjligt.

Uppehåll eller inte

Det finns väldigt dåligt med långtidstudier på kreatin dosering så den allmänna rekommendationen är att du tar det i cykler. Vissa säger att det inte spelar någon roll om du alltid tar kreatintillskott men personligen tar jag det alltid i cykler på cirka 1-2 månader med uppehåll lika länge. Varför gör jag det? Jo jag tycker att tjusningen med kreatin är att få en extra skjuts i träningen (som behövs för psyket ibland) och den uteblir om du alltid tar kreatin. Visst du ligger alltid på en hög nivå men kan inte använda kreatin för att öka från den nivån.

Det är noga att dosera kreatinet rätt så du slipper vissa biverkningar som kan uppstå om du överdoserar under en lång tid. Ett exempel på det kan vara diarré.

CLOSE
CLOSE