Biverkningar

Kreatin biverkningar

Okej nu har jag lyft fram mängder med positiva egenskaper för detta populära kosttillskott. Som exempelvis bättre styrka, bättre uthållighet och så vidare.

Finns det inte kreatin biverkningar frågar du dig? Jo det finns det i viss grad och på den här sidan kan du lära dig om vad som kan hända om du tar för mycket eller om du helt enkelt inte tål kreatin.

Studier på biverkningar

kreatin biverkningarDet finns ännu inte några bevis för negativa fysiologiska effekter av kortsiktiga kreatin användning. Majoriteten av negativa rapporter efter användning av kreatin kommer från att konsumenterna blivit illamående, fått kräkningar, diarré eller nedsatt njurfunktion.

Dock har inga publicerade studier funnit direkta kopplingar mellan kortsiktiga kreatintillskott och negativa fysiologiska effekter. I en dubbel-blind crossoverstudie* fick försökspersonerna stora doser, 20 gram kreatin i 5 dagar. Det fanns ingen förändring i deras blod och lever enzymer från kreatintillskott.

Kvaliten

Ett bekymmer med alla kosttillskott, eftersom de inte har samma kvalitetskontroll som till exempel läkemedel är att det kan vara annat innehåll än vad som står på förpackning. Kreatin kan innehåll föroreningar och det kan till exempel finnas en större skopa än de rekommenderade 5 gram, för att på så sätt få bättre effekt. Ibland leder detta till kreatin biverkningar.

I alla större marknader finns det alltid produkter som håller hög klass och produkter som håller lägre klass. De föroreningar som kan finnas i de kreatintillskott som håller längre klass kan vara potentiella hälsorisker vid förtäring omedvetet.

Vad göra vid kreatin biverkningar

Enligt egna erfarenheter och vad jag har hört från andra så kan för mycket kreatin framförallt ge diarré och allmän dålig mage. Skulle detta inträffa för du helt enkelt sluta helt, alternativt dra ner dosen till du inte har besvär längre. Kom ihåg att det oftast inte blir bättre resultat för att du överdoserar så gör inte det så undviker du förhoppningsvis några biverkningar.

Nog om dåliga egenskaper gå till startsidan där du bland annat kan läsa om vilket kreatin jag anser är bäst på marknaden just nu.

Som med alla kosttillskott är det bäst att försiktigt prova sig fram till en dos som är lagom för just dig.

*(Persky och Brazeau, 2001).

 

CLOSE
CLOSE