Kreatin

Kreatin

Söker du information om kreatin? Är du trött på kosttillskott som lovar mycket med levererar lite? Då har du klickat rätt för här på kreatinkungen.se kan du läsa om vad kreatin är och hur det fungerar.

Sidan är helt dedikerad det populäraste kosttillskottet av de alla, nämligen kreatintillskott. Hoppas du finner information du söker.

Om du hör med dina vänner som styrketränar är jag övertygad att du mestadels får positiva svar av deras erfarenheter av kreatin. Det är det kosttillskott som bevisligen fungerar och det finns i princip hur många studier som helst på detta.

Kreatin är ett av de mest populära kosttillskott och används av personer som vill bygga mer muskelmassa, maximera sina prestationer och öka i styrka. Söker du en boost som kommer ta träningen framåt när du tycker resultat har stått stil ett tag? Då är kreatin något för dig!

Här är några tips på de populäraste produkterna som du kan köpa i dagsläget. Om du vet någonstans där kreatinet kostar under 99 kronor för ett halvkilo får du gärna kontakta mig. Just nu är det billigaste Core Creatine som är ett rent monohydrat.

Billigaste (99kr)

core kreatin 99

Bäst overall

c kreatin bra

Populärt kosttillskott

Du kan som sagt fråga vem som helst som använt ett kosttillskott av antingen rent kreatin eller en produkt som innehåller ämnet om dom kände att det gav en bra pusha i träningen. Jag kan garantera att i princip alla kommer lovorda kosttillskottet. Sen finns det alltid så kallade ”non-responders” som inte känner någon direkt skillnad om de äter kreatin eller inte. Ett tips om du är en av dessa är att prova en produkt som innehåller flera kreatinkällor, som till exempel listettan Core kreatin PRO. Det är också viktigt du tar tillskottet kontinuerligt, då kommer du känna av kraften kreatiet för med sig.

Trots att det är ett av de mest populära kosttillskottet med mängder av studier som bevisar dess effektivitet finns det relativt lite information på internet. Kreatinkungen kommer ge dig all fakta som du behöver veta.

En kreatinfavorit

Vilket som är det bästa kreatinet är såklart väldigt personligt. Min favorit är är en produkt som heter Core kreatin PRO, det är enligt mig det bästa och mest prisvärda kreatinet du kan köpa idag. Varför är det så då?

Core Creatine Pro

Varför? Innehåller några av de bästa kreatinmolekylerna som finns tillgängligt. Det här kosttillskottet är direktverkande vilket innebär att du känner effekt direkt. Creatine Pro är skonsam mot magen, andra kreatintillskott kan göra magen väldigt orolig. Löser sig väldigt lätt och har en helt underbar smak som är refresing lemonade.

Dessutom har det här kosttillskottet bara toppbetyg från kunder som köpt det. Inte undra på det då få kan vara missnöjda med den här produkten. Har du inte testat än? Kör det nu jag tror inte du kommer bli besviken.

Vill du köpa kreatin kan du gå direkt till respektive återförsäljares utbud av kreatin här nedanför.

Vad är kreatin?

kreatinKreatin är ett naturligt ämne som förvandlas till kreatinfosfat i kroppen. Kreatinfosfat bidrar till att göra ett ämne som kallas adenosintrifosfat (ATP). ATP ger energi när du anstränger dina muskler genom hård träning.

Kroppen kan producera viss del kreatin, och du kan få det från vissa livsmedel som rött kött och fet fisk. Dock kan nivåerna i livsmedel minskas kraftigt när du lagar maten (som många andra näringsämnen). Så för att ta del av alla de positiva fördelar som detta ämne för med sig bör du köpa ett kreatintillskott.

En sammanfattning på vad kreatin är för något

Kreatin är en kvävehaltig organisk syra som produceras i levern som hjälper leverera energi till cellerna i hela kroppen – särskilt muskelceller. Den är gjord av tre aminosyror: L-arginin, glycin och L-metionin.

Kreatintillskott

Dessa är produkter som innehåller en mycket ren form av kreatin och tas ofta före eller efter träningen, och oftast tillsammans med andra kosttillskott som vassleprotein. Det är viktigt du tar det då kroppen lätt kan ta upp ämnet, alltså inte i direkt samband med mat. Ett tips är att ta ditt kreatin tillsammans med mycket snabba kolhydrater som till exempel druvsocker, då tas det upp väldigt bra och du får ett bättre resultat.

Kreatin i sig är inte en livsviktigt näringsämne då kroppen kan syntetisera det från arginin, metionin och glycin.. Men det är som sagt ett av de mest använda kosttillskotten, om inte det mest använda. Mest kända och mest använda kreatinet är kreatin monohydrat. Det har blivit ett av de mest använda kosttillskotten på grund av att det finns mängder med studier som visar att det förbättrar prestationsförmågan och att det dessutom är säkert att ta som kosttillskott för de flesta människor. Det kan, förutom att göra en person starkare och snabbare även ha andra hälsofrämjande egenskaper.

Bästa kreatin

Du vill väl köpa det bästa kreatinet? Självklart vill du det men du vill samtidigt inte betala för mycket för produkten.. eller hur? Alla har sin favorit så även jag och det är kreatin pro från Core! Varför är core PRO det bästa kreatintillskottet på marknaden? Jo därför att den innehåller några av de bästa kreatinmolekylerna som finns att få tag på. Det gör att den blir direktverkande så du kommer märka resultat direkt. En nackdel med kreatin är att du kan bli dålig i magen men med PRO har jag aldrig blivit dålig, slump eller inte? Jag vet inte men jag och mängder med andra kunder har den här som vår absoluta kreatin favorit.

Om du inte testat Core PRO kreatin förut tycker jag du i alla fall ska ge den en chans. Jag tror inte du kommer bli missnöjd! Glömde nämna att smaken är helt fantastisk också, refreshing lemonade.

Priset för en burk som innehåller 31 portioner kostar just nu 249 kronor. Jag tror du kommer känna att det är prisvärt.

Kosttillskott som kreatin hjälper dig att prestera det där lilla extra som behövs för att ta din träning till en hög nivå. 
Om du inte äter tillräckligt eller om du inte sover tillräckligt mycket så kommer inte kosttillskott ge de effektiva resultat du önskar.
Det finns inga mirakelkurer, inte lagliga i alla fall. Du kommer få bäst resultat om du kämpar för långsiktiga resultat. Kreatin kan tex hjälpa dig att bli mer uthållig så var nöjd om du klarar 10 reps där du tidigare klarat 9 reps.
Om du är noga med att få i dig en allsidig kost så kan proteintillskott osv vara överflödiga och endast kosta dig en massa pengar. Kreatin kan du inte få i dig på något annat sätt än från kosttillskott, inte i de mängder som krävs. Då det är vetenskapligt beviset att detta kosttillskott fungerar skulle jag rekommendera att du satsar på det. Lycka till med din träning!

Så fungerar kreatin

För att förstå hur det fungerar måste du först veta vad ATP är och vad den gör. ATP är den omedelbara energikälla för muskelkontraktion. Muskelfibrer innehåller bara tillräckligt med ATP för att du ska kunna anstränga musklerna till en vis gräns, därför måste ytterligare ATP tas från kroppens ATP ”pool”. Kreatin monohydrat omvandlas till kreatinfosfat i kroppen för att  hålla denna ATP pool fylld.

Vad betyder det i verkligheten? Ha en bra reservoar av ATP tillgängligt kan hjälpa dig att lyfta tyngre vikter och klara fler reps genom att ge dina muskler tillräckligt med snabbt energi som den behöver för maximal prestanda. Du kanske har hört att detta kallas ”explosiva energi”.

Vill du fördjupa dig i ATP rekommenderar jag att du söker efter mer information på google. Sök på till exempel ”ATP and creatine” eller något liknande så kommer du få massvis av information.

Fördelar

Nu när du förstår hur kreatin fungerar kan du förmodligen redan se några av fördelarna med att använda det. Kreatintillverkare och distributörer hävdar att inom två veckor från du börjar ta tillskott kommer användarna att uppleva betydande vinster i muskelmassa. Många kliniska studier har utförts för att undersöka effekten av detta påstående, och resultaten har varit ganska konsekvent över hela linjen. 

Mängder med kliniska studier har visat att tillskott av kreatin monohydrat i kombination med styrketräning, resulterar i större ökningar i styrka än placebo. Klicka på länken om du vill läsa en studie av kreatin från University of Maryland.

Här är en lista över de möjliga fördelarna med att ta kreatin för någon som utövar intensiv styrketräning (gym) eller en sport som kräver stora mängder av omedelbar energi (t.ex. en sprinter).

  • Kreatin hjälper dig till förbättrad muskelmassa / styrka.
  • Ökad tillgänglighet av muskelenergi (ATP) ökar då du tar kreatin.
  • Ökad uthållighet (fler set / reps).
  • Viktökning på grund av att de flesta kreatin binder vatten i musklerna.
  • Förbättrad återhämtning efter träning.
  • Det många gillar mest är att du blir grövre då du tar kreatin.

Fördelar på motion

spring kreatinMeta-analyser av kreatinets effekter på motion är mycket varierande. Kreatinmonohydrat möjliggör som du nu vet större cellulär energi, vilket resulterar i förmågan att utföra fler träningsrepetitioner. Detta stöds av kontrollerade laboratorietester där kreatin tillskottet visat en förbättring på upprepade spurter på mindre än 30 sekunder, men är inte till nytta för spurter på mer än 90 sekunder. Kreatin möjliggör snabbare återhämtning för musklerna, men är ineffektivt för längre uthållighetsövningar (läs långlopp).

Nackdelar med kreatintillskott

Fördelar, fördelar och lite mer fördelar. Finns det inga negativa faktorer med att konsumera kreatin? Ja det kan finns vissa biverkningar och en av de större tycer jag är att kroppen slutar tillverka eget kreatin om du använder tillskottet under för lång tid. Vill du läsa mer om biverkningar gå till sidan med samma namn där finner du mer utförlig information.

Även om det inte finns några trovärdiga bevis om biverkningar måste du, som alltid, vara försiktig när du väljer kosttillskott. Försök att väga ”rewarden” med risken och försök att använda kosttillskott i cykler, det vill säga glöm inte att göra ett uppehåll ibland.

Kreatin i kroppen

En genomsnittlig människokropp innehåller mellan 3,5 till 4 gram kreatin per kilo muskler. Kroppen kan emellertid kunna lagra upp till 5 gram per muskelkilo. Eftersom de flesta studier av kreatin sker på doser med 5 gram är det i princip omöjligt för en människa att dra nytta av kreatin endast från livsmedel utan det måste till ett kosttillskott för att märka skillnad.

Har din träning stått still ett tag kan det vara en bra idé att gå på en ”kreatinkur” för att få den där extra skjutsen för att du ska kunna bygga mer muskler eller springa snabbare. Oavsett vad ditt mål är kan kreatin vara en bra tillskott för att nå dit du vill.

Olika sorters kreatin

Kreatin monohydrat – Är en av världens mest studera och bäst dokumenterade kosttillskott, alla tar det. Läs mer om sidan för monohydrat.

Kreatin magnesiumkelat – En sort som bundits till magnesium. Det ger fördelar som att kreatinet absorberas i kroppen snabbare och hjälper dig bibehålla en normal vätskebalans.

Tri-kreatin citrat – En peptidbunden sort som ger en snabbare inlagring som leder till bättre effekt. Om du vill fördjupa dig i ännu fler sorter är det bara att göra en googlesökning.

Slutsats

slutsater kreatinSom du läser görs de flesta kreatinsorter med målet att tas upp snabbare och bättre. Som jag skrev innan kan du fixa det genom att ta tillskottet på rätt tid och tillsammans med snabba kolhydrater som hjälper kreatinet att transporteras och tas upp på bästa sätt av kroppen.

Förr i tiden blev monohydratet väldigt klumpigt när du blandade det med vatten. Då var effekterna av citrat (finfördelat) mycket bättre men dagens monohydrat är så pass bra så jag ser ingen anledning att betala mycket mer för citrat. Har du aldrig provat kreatin förut tycker jag att du ska börja använda monohydrat. Tycket du inte det ger tillräcklig effekt kan du gå på de dyrare sorterna och se om du får bättre resultat av dem.

Rådfråga läkare

Om du behandlas med vissa läkemedel är det säkrast att fråga en läkare om det är okej att använda kreatin samtidigt. Några exempel är att vätskedrivande läkemedel kan öka risken för uttorkning och njurskador. Det gäller i regel att undvika att använda kreatin tillsammans med alla läkemedel som påverkar njurarna. Även koffein som är ett väldigt populärt tillskott kan tillsammans med kreatin öka riskerna för uttorkning, kom ihåg att dricka rejält med vatten!

Här kommer en video från youtube som på ett relativt enkelt sätt beskriver hur kreatin fungerar.

 

Mina tips

kreatin tipsVissa tycker om att ta kreatin som ett extra kosttillskott för jämnan. Varför inte ta kreatin när effekten alltid kan vara där? Inget fel med att alltid vilja vara på topp men då blir ju toppen ingen topp utan mer som en standardnivå eller hur? Därför föredrar jag att ta kreatin i cykler om cirka 4-8 veckor för att göra ett upphåll på ungefär lika lång tid. Då får jag en pusha i träningen då jag tycker det behövs. Ibland är det nödvändigt om du kommit in en seg träningsperiod.

Det är halva grejen med kreatin för mig. Få extra kraft att ta träningen framåt genom att träna hårdare och dessutom återhämta sig snabbare på grund av de fördelar kreatinet har på återhämtningen.

Kolla in sidan med det > bästa kreatinet där jag har gjort en topplista med de kreatinprodukter som jag tycker är de bästa på marknaden idag.

Psyke och träning

Att få den extra kraften att kunna träna hårt även fast psyket sviker är nödvändigt om du ska få bra resultat. ALLA för någon gång en ”downswing” och allt vad träning innebär blir bara jobbigt och tråkigt. Så ska det inte kännas och det är här produkter som PWO och kreatin kommer in för om du könner dig starkare och har mer energi så kommer garanterat det gå mycket lättare att träna.

  • Ta kreatin när du behöver en extra boost att orka träna
  • Om du alltid tar tillskottet kommer din nivå bli ”standardnivå” om än en hög sådan.
  • Psyket är oerhört viktigt för att lyckas få bra resultat.
Glöm inte att kreatin är ett kosttillskott som fungerar bäst om du sköter de övriga delarna när det kommer till träning såsom kost, sömn och återhämtning överlag. Träning är en livsstil så tänk på att du får med hela bilden.

Kör hårt och lycka till!

Hoppas information var till hjälp och gillade du innehållet får du väldigt gärna dela det på sociala medier. Tack på förhand för att du hjälper till att sprida kunskap om kreatin!